Onderwijsprofessionals uit wijde regio laten zich massaal inspireren tijdens WOEST Impuls

Ruim vierhonderd medewerkers uit het onderwijs of de cultuureducatie kwamen donderdag 25 mei af op WOEST Impuls, het avondprogramma over onderwijsinnovatie van Stadkamer in het Ter Pelkwijkpark in Zwolle. In een aanstekelijke mix van sprekers, workshops, muziek en theater werden zij gevoed met nieuwe ideeën en visies over onderwijs; met opdrachten en eyeopeners. Enkele van de sprekers waren Sander Schimmelpenninck, Luk Dewulf, Jolien Dopmeijer en Jan Blake en Panu Hatanpää.

In een fijne festivalsetting met terras, diner vooraf voor de liefhebbers, hapjes en drankjes werd het hele programma aan de bezoekers aangeboden. Er was ruim de tijd voor ontmoeting en kennisuitwisseling op deze avond die geheel draaide om het verder brengen en innoveren van het onderwijs.

Wat is WOEST Impuls!
WOEST Impuls! is het volwassenenprogramma van cultuureducatiefestival WOEST. WOEST is het grootste cultuureducatiefestival van Nederland en fungeert als een onderwijslaboratorium voor vernieuwende vormen van onderwijs. De hele week, van maandag 22 tot en met vrijdag 26 mei, bezochten ruim drieduizend Leerlingen uit het voortgezet onderwijs allerlei ‘experiences’ die gaan over anders leren.

Sprekers over kansen in het onderwijs
Keynote speaker Sander Schimmelpenninck nam, geïnterviewd door Wendelien Wouters, het publiek mee in de kansen-ongelijkheid in Nederland en presenteerde zijn alternatieven voor een eerlijker Nederland. Luk Dewulf ging in op de vraag: hoe kun je binnen het onderwijs het verschil maken als je uitgaat van de talenten van leerlingen (en van je collega’s en jezelf)? Hij borduurde hiermee voort op de 39 talenten van de Talentenfluisteraar, het inspirerende verhaal waarmee hij een aantal jaren geleden Nederland veroverde. Docent-onderzoeker en specialist Jeugd Jolien Dopmeijer ging in op de vraag hoe je jongeren kunt laten ontdekken waarop ze leeglopen en waar ze van opknappen. Storyteller en onderwijsontwikkelaar Jan Blake uit Jamaica/UK ging in op ‘storytelling as a performing art’. Hoe creëer je als onderwijsprofessional een betrokken publiek net zoals een artiest dat doet? Pedagogisch specialist in kunstnijverheid, Panu Hatanpää uit Finland, ging in op het succesvolle Finse onderwijs en de rol die kunst- en cultuureducatie daarin speelt.

Art-based onderwijs ervaren
De bezoekers kregen ook de mogelijkheid om diverse art-based onderwijsvormen zelf te ervaren. Ze maakten een aantal ‘experiences’ uit het dagprogramma aan de jongeren mee, zoals The Playground-Het Strijdperk, waar ze zich fysiek konden uitleven en hun grenzen verkenden; Urban Arts & Decor waar ze het festivalterrein pimpten met hun eigen urban doodling art; de Write & Sing a Long Boat waar ze werkten aan een eigen song terwijl ze voeren met een songwriter aan het roer. Ook was er de bijzondere workshop LevelUp, van ontwerper en onderzoeker Nevin Arabaci. Zij bracht dans en architectuur samen in een unieke architectonische ontwerpmethode waarbij dans, vorm en muziek als bron werden gebruikt voor een nieuwe vormentaal in de architectuur.

Samenwerkingsorganisatie
WOEST is een project van Stadkamer. Samenwerken en verbinden behoren tot de kernwaarden van WOEST. Daarvoor wordt aansluiting gezocht met deskundige spelers uit de Regio Zwolle. Partners zijn: Rijnbrink, de provinciale ondersteuningsorganisatie voor bibliotheken en culturele organisaties, Festivalplatform Zwolle Unlimited die de artistieke leiding en de productie verzorgt, Festival Tussenland die de locatie beschikbaar stelt, en Kunsteducatie Nederland die het dagprogramma leidt. Naast deze strategische samenwerkingen denken en doen veel andere partners mee, zoals leerlingen en docenten van diverse scholen en zelfstandige cultuureducatieprofessionals en creatieve makers.

WOEST is mede mogelijk gemaakt door:
Stadkamer, Rijnbrink, Festivalplatform Zwolle Unlimited, Provincie Overijssel, Gemeente Zwolle, Prins Bernhard Cultuurfonds Overijssel

Impressie Woest Impuls